Geld is glorie in booming Nairobi

De wegen van metropool Nairobi zijn tjokvol. Toch loodst een Masai-herder zonder twijfel zijn kudde koeien door het chaotische verkeer. Hij is op weg naar spaarzaam stukje groen. Waar nu kantoorgebouwen als paddenstoelen uit de grond schieten, groeide er vroeger enkel gras. Het was  de weidegrond waarover de Masai rondtrokken. Water betekende leven en bepaalde waar men naartoe trok. Anno 2012 (over)leef je in Nairobi enkel met geld en dat merk je aan alles; commercie is overal. Het is een overweldigende mix van geluiden, geuren en kleuren. Veel bonte kleuren, vooral op de vele billboards langs de weg. Met geld is de wereld binnen handbereik. De voetbalheld van Afrika, Didier Drogba, maakt reclame voor het Koreaanse Samsung. Safaricom promoot draadloos internet en een tropisch ogend busje brengt ook hier Bavaria aan de man. Meer Hollandse glorie proef je in je glas met Heineken en in je portemonnee dankzij Shell. Nairobi is bezaaid met tankstations want men is er dorstig. Waar de Masai uitkeken naar de geur van vers gras, ruik je nu vooral diesel en uitlaatgassen. Er zijn teveel auto`s en te weinig wegen, maar duizenden Chinezen bouwen in rap tempo nieuwe infrastructuur.  

Morgenochtend starten we met een gloednieuwe snelweg richting Noord-Kenia. De eerste honderd kilometer van de ‘Trans-East-African-Highway’ (hecht niet teveel waarde aan deze deftige betiteling…) zijn nog asfalt, de rest wordt vooral zand en veel stof. We verlaten het commerciële knooppunt van Oost-Afrika en gaan naar de Samburu, net zoals de Masai een semi-nomadisch herdersvolk. In het gebied waar zij al eeuwenlang leven geen iPad reclames, fastfoodketens of zwembadshowrooms. De bonte kleuren in het landschap zijn geen billboards, maar is de kleding van de Samburu-herders. Net zoals de Masai een paar honderd jaar geleden op de heuvels van het huidige Nairobi, is men op zoek naar een spaarzaam stukje groen. Vanaf volgende week gaan we graag met ze mee. Diederik Veerman

Add a comment